woensdag 3 oktober 2012

Uilen in de boom

Door Bas, groep 7
Benodigdheden
  1. grijs knutselpapier
  2. wit tekenpapier
  3. plakkaatverf
  4. schaar
  5. lijm
  6. linoleum 10 bij 10 cm
  7. gutsjes
  8. glasplaat
  9. blockprint
  10. roller
  11. kranten
  12. drukpers
Vooraf: laat twee leerlingen een A1 vel papier beschilderen met bruine plakkaatverf en accenten in geel en rood zodat er een houtstructuur ontstaat. Van dit vel scheuren alle leerlingen in de klas hun boomstammen en takken.
Laat een tweede A1 vel beschilderen in warme roodtinten - hiervan worden straks door alle leerlingen herfstblaadjes geknipt.

Elke leerling krijgt een stukje linoleum en tekent hierop een uil. Geef eventueel voorbeeldjes van uilen voor kinderen die het moeilijk vinden. Guts dan de buitenlijnen, de vleugellijnen, ogen en snavel uit. Breng versieringen aan, bv. golfjes die veren suggereren of kies voor andere patroontjes.
Druk je uiltje meerdere keren af met twee kleuren blockprint en leg de velletjes te drogen.

Maak het kunstwerk af in een tweede les; het drogen van de blockprint duurt nl. te lang.

Scheur uit het bruin geschilderde vel een boomstam en takken. Plak deze op het grijze vel papier. Knip blaadjes uit het rode vel. Knip de uilen die je wilt gebruiken uit met een randje wit van een mm rondom. Maak een mooie collage van boom, blaadjes en uilen en plak alles vast.

Met dank aan Maureen Kaal.

4 opmerkingen:

  1. Hallo, ik had even een vraagje.
    Misschien is het handig dat je op dit blog ook een leden volg ding plaatst? Net als op je engelse blog. Zodat ik je kan volgen? Want via de email vind ik wat lastig.
    Groetjes Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat super leuk dit! Ik werk zelf tijdens handvaardigheidlessen met gutsen maar was inspiratieloos geworden, dit is super leuk en weer even wat anders dan 'alleen' gutsen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Rensina
    Dit heb ik inderdaad gehad hier, maar ik krijg het er niet meer opgezet. Ga er dit weekend opnieuw op studeren!
    @ Nancy: Thanks! Blijf me volgen, dit weekend komt er een nog mooiere met gutsen.... Morgen ga ik hem doen in groep 6!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind jouw blog echt geweldig!
    ik ben ook leerkracht in het vierde leerjaar (groep 6 ) en ik haal er echt veel ideetjes uit!
    echt blij dat ik jouw blog ontdekt heb!
    en heeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen