zondag 26 september 2010

Tuimelende blokken

Door leerlingen van groep 8

Ook al ben ik zeker geen fan van kleurplaten, deze opart variant was in mijn groep een absolute hit! Benodigdheden:
  1. kleurplaat 'tumbling blocks'
  2. viltstiften
Laat voorbeelden zien van opart via het smartboard. Opart is een afkorting van 'optical art' ofwel 'optische kunst'. De kunstenaar speelt een spelletje met de kijker door beelden te creƫren die lijken te bewegen. Hoewel het kunstwerk zelf statisch is, veroorzaken de gebruikte lijnen, vormen en kleuren een optische illusie van beweging. Bij het bekijken van opart kan de reactie van de kijker erg heftig zijn; je kunt je draaierig of gedesoriƫnteerd voelen. Ik heb de kleurplaat gedownload op Incompetech, een site waar je ruitjes- en millimeterpapier in alle soorten en maten gratis kunt downloaden. Kies voor 'tumbling blocks' en stel de waarden in zoals je dit wilt hebben. Print de pdf uit en kopieer hem voor alle kinderen. Gebruik voor het inkleuren maximaal drie kleuren en wijs de leerlingen erop dat gelijke vlakken ook dezelfde kleur moeten krijgen.

1 opmerking:

  1. Je schrijft dat je geen voorstander bent van kleurplaten. Ik maakte al meerdere keren net zo'n soort werkstuk als dat van jou met mijn bovenbouwgroep, maar ik liet het hen zelf tekenen. Ik liet ze een ruit tekenen van twee gelijkzijdige driehoeken (groep 8 liet ik dat zelf doen met een passer, voor groep 6 en 7 gebruikte ik een mal) Met hun ruit (uit karton) konden ze zelf een tekening als de kleurplaat die jij noemt maken. Het inkleuren liet ik doen met 1 kleur waaraan iedere keer wat wit werd toegevoegd. Je krijt dan een heel mooi 3d effect.

    BeantwoordenVerwijderen