woensdag 12 mei 2010

Grote striphelden

Door Donna, groep 7

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A3 formaat
  2. kleurpotloden of stiften
  3. plaksel en schaar
  4. gekleurd papier voor achtergrond
  5. liniaal en grijs potlood
  6. plaatje of kopie van stripfiguur op A6 formaat (ansichtkaart)
Stripfiguren zijn leuk om na te tekenen. Om ervoor te zorgen dat het dan ook echt goed lijkt, werken de leerlingen met een raster, zodat ze hun stripheld goed kunnen natekenen.

Vraag de leerlingen een plaatje van hun stripheld mee te nemen. Vergroot of verklein dit plaatje op de kopieermachine tot A6 formaat (ansichtkaartformaat).
Op dit plaatje trekken de leerlingen horizontale en verticale lijnen met een onderlinge afstand van 1 cm, zodat een raster ontstaat.
Op het A3 vel tekenen ze dit raster opnieuw, maar nu met blokken van 2 bij 2 cm. Denk eraan: zacht drukken op je potlood, zodat de lijnen zo licht mogelijk worden. Je moet ze maar net kunnen zien.

Vervolgens teken je de afbeelding van de kaart na op het grote vel. De blokken dienen nu ter ondersteuning, deze lijnen gum je weg als je klaar bent.
Kleur je tekening in met kleurpotlood of viltstift.  Trek de randen om met zwarte stift  en plak het werk op een bijpassende ondergrond.

Door Tanita en Laurens, groep 7

2 opmerkingen:

  1. Beste Jacqueline,

    Ik wilde deze opdracht doen met mijn leerlingen en daarvoor wilde ik zelf even een voorbeeld maken.
    Nu kom ik erachter dat ik niet goed uitkom als ik op het A3-vel vakken neem van 4x4 cm. Klopt deze maat wel of kan ik beter 2x2 cm aanhouden?

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Je hebt gelijk, het moet 2 bij 2 zijn. Goed dat je het even uitprobeerde! Ik heb de les vorig jaar gedaan, en twijfelde inderdaad al over de exacte maten toen ik de les hier opschreef!

    BeantwoordenVerwijderen